Päť zradných potravín, na ktoré si počas sviatkov dávajte pozor

Autor: Jarmila Halgasova | 20.12.2019 o 7:28 | (upravené 20.12.2019 o 7:37) Karma článku: 1,19 | Prečítané:  365x

A koláče a kapustnica, vyprážané a údené a zase koláče, majonézový šalát a ešte prípitok. Cez sviatky mnohým vypína kontrolka. A tak dostáva zabrať pečeň, žlčník a celý organizmus je v šoku. Môžete tomu samozrejme predísť.

Neexistujú dobré a zlé potraviny, existuje len správne a nesprávne zložená výživa. Jedenie patrí k najsilnejším typom závislostí. Určite je vhodnejšie jesť vtedy, keď sme hladní ako vtedy, keď máme chuť. Najmä v období sviatkov je treba jesť jedlá s nižšou energetickou hodnotou. Vybrala som 5 „zradných“  typických vianočných potravín/nápojov, ktorými útočíme počas sviatkov na náš organizmus a niekoľko tipov ako si ho chrániť.

1. Ryba

2. Zemiakový šalát

3. Pečené sladkosti

4. Sladené nápoje

5. Alkohol

1. Ryba

Vyprážané podkovičky kapra sú tradičným slovenským vianočným jedlom. Zdravšia, ako vyprážaná, je však ryba pečená v rúre alebo dusená. Jednoducho, vyprážané jedlá nie sú zdravou alternatívou, lebo pri vyprážaní vznikajú škodlivé látky a jedlo nasiakne tukom z panvice. Ak sa však neviete tohto tradičného jedla vzdať, doprajte si jeden kúsok.

2. Zemiakový šalát

K tradičným slovenským jedlám patrí aj zemiakový majonézový šalát. Aj tu však vieme pripraviť zdravšiu alternatívu a veľmi jednoducho. Časť majonézy alebo tatárskej omáčky odporúčam nahradiť bielym jogurtom. Ubezpečujem, že aj takýto zemiakový šalát je veľmi chutný.

3. Pečené sladkosti

Ja mám osvedčené a naučené ešte od mladosti, že pri pečení pridám takmer o polovicu menej cukru, ako je uvedené v receptoch. Koláče sú oveľa chutnejšie, pretože sa zvýrazní chuť ostatných zložiek, ako napríklad orechov alebo maku. Zároveň znížim ich energetickú hodnotu. Pri vianočnom jedení sa počíta každá kalória.

4. Sladené nápoje

Samozrejme, pitný režim je potrebné dodržiavať nielen počas sviatkov. Pime však najmä veľa vody. Už sme si zvykli, že na sviatočnom stole nesmú chýbať džúsy, ovocné šťavy a rôzne iné nápoje s prídavkom cukrov alebo sladidiel. Ja som ich zo svojho jedálnička takmer úplne vylúčila. Takmer preto, že občas si ich dám. Nie však na uhasenie smädu, ale pre chuť. Na uhasenie smädu je najlepšia voda, prírodná minerálna alebo pramenitá bez akýchkoľvek ďalších pridaných zložiek. Alebo čaj. Ale rovnako bez pridaného cukru alebo medu. Med je zdravšou alternatívou sladenia, ale rovnako je zdrojom cukrov. Pitím sladených nápojov mozog neregistruje príjem energie. Naviac, smäd nám neuhasia. Aj sladené nápoje sú preto zradné pre našu figúru.

5. Alkohol

Áno, na sviatočný stôl a na posedenie s priateľmi, patrí aj alkohol. Či už je to víno, pivo alebo liehoviny. Aj počas sviatkov platí, že je treba mať na pamäti rozumné množstvo. Nielen preto, že nadmerná spotreba alkoholu škodí nášmu zdraviu, ale aj preto, že alkohol je skrytou energetickou bombou, ktorá nám však nedá nič viac, len prázdnu energiu.

Ozaj, vedeli ste, že potraviny, ktoré prešli tepelnou úpravou menej vhodné pri chudnutí? Alebo že niektoré prísady s obsahom cukrov môžete čiastočne nahradiť zeleninou?

Určite však nie je potrebné zachádzať do extrémov. Niekedy stačí naozaj málo a sviatky prežijeme v zdraví a bez toho, že by ručička váhy v priebehu niekoľkých dní poskočila o niekoľko kilogramov vyššie. Myslím si, že oveľa jednoduchšie je mať na pamäti pravidlá zdravej výživy a dodržiavať ich, ako si dávať novoročné predsavzatia o chudnutí. Prajem Vám spokojné sviatky plné radostných chvíľ v kruhu svojich milovaných.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Matovič ešte nie je premiérom

Premiérom môže byť napokon aj "parašutista" z demokraticko-opozičného dvora.

Je to ako manželstvo. Vlhovci sa dohodli s Magonim

Slovenka povedala, že ho potrebuje.


Už ste čítali?