Do Rakúska sa nakupovať potraviny už neoplatí, ale ...

Autor: Jarmila Halgasova | 20.1.2016 o 23:20 | Karma článku: 2,04 | Prečítané:  215x

Bola som zvedavá, ako sa 10 % DPH na vybraný okruh potravín premietne do spotrebiteľských cien na Slovensku a aký je rozdiel v cenách v susednom Rakúsku.

Vláde nemožno odoprieť snahu vyjsť v ústrety potravinárom a spotrebiteľom nasmerovaním cenovej politiky znižovania DPH na potraviny. Nemala by však premárniť príležitosť, aby sa tento krok pozitívne odrazil aj na domácej ekonomike a zamestnanosti.

 

Chlieb lacnejší o 1,40 €, maslo lacnejšie o 1,33 €, mlieko o 0,20 €, kurča lacnejšie o 2,38 €, …

 

Presne tieto potraviny sú na Slovensku dnes lacnejšie než v Rakúsku. O dôvod menej na cezhraničné nákupy. Pozitívne sa znížená DPH prejavuje už aj u domácich mäsiarov, ktorí si pochvaľujú väčšie obraty. A mohlo by to pomôcť nielen ďalším domácim výrobcom, ale aj spotrebiteľom a štátu. Ak by vláda pristúpila k zníženiu DPH na všetky potraviny, tak ako sa k tomu nedávno odhodlalo napríklad Rumunsko. Kabinet si však chce počkať na výsledok tohto opatrenia v štátnom rozpočte. Obávam sa, že efekt bude slabý a tak aj nádej pre ďalšie lacnejšie potraviny ostane primalá.

 

Vláda by však nemala zostať len pri marketingovom znížení DPH na vybraný okruh potravín, ale mala by si všímať aj ďalšie, navzájom súvisiace oblasti. Podstatné je využitie príležitosti na zvyšovanie podielu domácich potravín na pultoch našich predajní. Hra s číslami, ktorú štát komunikuje občanom, že domácich potravín je na pultoch dosť, je problematická. Problematická preto, lebo nie je pravdivá. Kým ministerstvo pôdohospodárstva tvrdí, že podľa zákona o potravinách je to až 70 %, podľa reprezentatívneho prieskumu spoločnosti GFK je to len 40 %. Rozdiel spočíva v interpretácii výsledkov a v neobjektívnom prepočte. Porovnaním reálnych údajov sa dostaneme k záveru, že obchodné reťazce na svojich pultoch ponúkajú slovenským výrobcom stále menší priestor napriek tomu, že spotrebiteľ pri kúpe domáce produkty preferuje.

 

Tento vývojový trend kontinuálneho rastu dovozu potravín sa s najväčšou pravdepodobnosťou potvrdí aj v uplynulom roku 2015. V období január až október bol v odvetví potravín a nápojov zaznamenaný nárast dovozu o 1,9 %, kým vývoz len o 1,3 %. Historicky najvyššie záporné obchodné saldo s potravinami a nápojmi – 1,1 mld. € v roku 2014 tak môže byť v roku 2015 opäť prekonané. Ak by sa vláda začala problematike potravinárskeho priemyslu venovať seriózne, určite by sa to pozitívne prejavilo na ekonomike, zamestnanosti a na zvýšení podielu domácich potravín na domácom trhu. Rozvoju by pomohlo aj zníženie DPH na všetky potraviny. Na Slovensku by spotrebitelia mali lacnejšie a lepšie potraviny, podnikatelia by mali firmy so zvýšenou konkurencieschopnosťou a štát lepšie príjmy v rozpočte napriek výpadku zo zníženej DPH. Pre takýto výsledok je však treba, samozrejme, niečo urobiť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?