(Ne)pravda o neznačkových potravinách

Autor: Jarmila Halgasova | 6.12.2015 o 22:53 | Karma článku: 3,78 | Prečítané:  203x

Pri nákupoch dajte prednosť neznačkovým potravinám tzv. privátnym značkám. Vraj preto, že o nich rozhodujú obchodné reťazce, ktorým ani tak nejde o cenu ale kvalitu o ktorej sami rozhodujú.

Toto vyjadrenie som si nedávno prečítala v istom rozhovore so zástupkyňou obchodných reťazcov. V jeho závere chýbalo už len konštatovanie: Vážení spotrebitelia, práve sme si z vás vystrelili.

Podobný záver som však hľadala márne. Bolo to myslené naozaj vážne. Hneď v úvode musím napísať, že to tak samozrejme nie je. Aj keď privátne potraviny môžu byť aj veľmi kvalitné, obchodníkom dávajú oveľa väčší priestor na zmeny, ťažko rozpoznateľné pre spotrebiteľov. V zložení, v zmene dodávateľov, ..., čo prináša viac neprehľadnosti pre zákazníka. Jednoducho maslo Rajo si nepomýlite, kým pri neznačkovej (privátnej) potravine pôvod a zmeny zloženia nepoznáte a ani nespozorujete. Určite nie je potrebné nikoho presviedčať, či pri privátnych potravinách hrá hlavnú úlohu cena. Jednoznačne áno. Neznačkové potraviny sú aj o 30 % lacnejšie ako značkové. Likvidácia transparentnosti výrobcov a zatláčanie produktov do anonymity spotrebiteľovi v súčasnosti častokrát neprekáža aj s ohľadom na cenovú politiku obchodných reťazcov a spotrebiteľ spravidla neregistruje, že obchodník zmení či už dodávateľa, výrobný postup, zloženie alebo krajinu pôvodu výrobkov... Obchod zvyšovaním tlaku na ceny produktov výrobcov potravín a zvyšovaním tlaku na zvyšovanie podielu privátnych značiek napomáha k rozmachu podvodných praktík v potravinovom reťazci a k potravinovým škandálom, pretože sa z trhu stráca nielen identifikovateľný výrobca, ale výrobca je častokrát nútený meniť svojich osvedčených dodávateľov surovín za dodávateľov s najnižšími cenami. Takéto praktiky napomáhajú znižovať nielen kvalitu potravín, ale aj ich bezpečnosť. Privátnymi značkami obchod deformuje spotrebiteľské myslenie tvrdeniami, že potraviny môžu byť lacné a zároveň aj kvalitné, čo prevažne nie je pravda. Nahrádzanie zložiek v potravinách častokrát znižuje nielen kvalitu, ale aj výživovú hodnotu potraviny. Ak to dnes bude slovenský výrobca, ktorý vyrába produkty s privátnou značkou pre obchodnú sieť, zajtra už nemusí existovať a bude nahradený výrobcom z inej krajiny. Tvrdenie, že za kvalitu privátnych potravín je zodpovedný obchodník, ako som si mohla prečítať v spomínanom rozhovore, je tiež zavádzajúce. Podľa platnej európskej legislatívy je za bezpečnosť potraviny uvádzanej na trh zodpovedný prevádzkovateľ potravinárskeho podniku, ktorým je každý v potravinovom reťazci. Teda obchod a aj výrobca, ale každý vo svojej prevádzke a za činnosti v nej vykonané. Obchod nemôže byť zodpovedný napríklad za zloženie výrobku, ak potravinu nevyrába, ale môže byť už zodpovedný za mikrobiologické porušenie, ak sa preukáže nesprávne skladovanie výrobku. Na záver chcem dodať, že podľa môjho názoru sú privátne značky pre spotrebiteľa vhodným doplnkom, nemali by však tvoriť výrazný podiel na pultoch predajní. S ohľadom na kvalitu a bezpečnosť tradičných výrobkov a výrobcov a tiež z ekonomických dôvodov, ako je podpora domácej ekonomiky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?